منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
تزریق بوتاکس
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی پلک / پرسش و پاسخ های متداول درباره عمل بلفاروپلاستی

پرسش و پاسخ های متداول درباره عمل بلفاروپلاستی

با افزایش سن و گذشت زمان، پوست صورت، حالت الاستیک خود را از دست داده و دچار پیری می شود. این تغییرات باعث می شوند تا پوست پلک در قسمت بالا و پایین شل شوند، حالت افتادگی پیدا کنند و چربی های عضله پلک به دلیل ضعیف بودن بیرون بزنند. در چنین حالتی چهره ی فرد خسته و غمگین به نظر خواهد رسید.

آنچه در این مطلب میخوانید

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های بسیار مؤثر و محبوب زیبایی صورت میباشد که باعث از بین بردن نشانه های پیری پوست اطراف چشم و جوانسازی پلک ها می شود و نتایج بسیار مطلوبی بر جای می گذارد. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی پروسه ‏ای است که طی آن با بریدن پوست پلک، چربی‏ و بافت های اضافه برداشته میشوند و در صورت نیاز پوست اضافی کشیده شده و بریده میشود.

در واقع هدف از عمل بلفاروپلاستی بازگرداندن عملکرد صحیح به پلک های افتاده و آسیب دیده و همچنین ترمیم زیبایی ناحیه چشم می باشد. افرادی که قصد دارند عمل جراحی پلک را انجام دهند با سؤالات زیادی در ذهن خود مواجه هستند. از جمله این سؤال‌ها میتوان به نحوه انجام عمل، مدت نقاهت و… اشاره کرد. برای اینکه بهتر بتوانید در مورد عمل جراحی پلک تصمیم‌گیری کنید، پرسش و پاسخ های رایج بلفاروپلاستی را در ادامه ذکر کرده ایم.

کاربردهای بلفاروپلاستی

نحوه انجام بلفاروپلاستی

این جراحی به ‌صورت سرپایی انجام می‌شود و نیاز به هیچ بستری در آن وجود ندارد. این جراحی تا حدی در بسیاری موارد نیاز به هیچ بیهوشی ندارد مگر در برخی افراد که به درخواست خود و تحت نظر پزشک بیهوشی، از این شرایط استفاده می‌کنند. برای انجام عمل بلفاروپلاستی، پزشک، برشی در بالای پلک ایجاد می‌کند و پوست اضافه و چربی را برمی‌دارند. در این پروسه گاهی ماهیچه‌ها نیز تقویت می‌شوند. بلفاروپلاستی پلک پایین نیز، به‌وسیله برش کوچک انجام می‌شود. در بلفاروپلاستی پلک پایین، معمولاً یک برش زیر پلک ایجاد می‌شود که گاهی داخل پلک و زیر مژه قرار دارد و گاهی نیز در ناحیه زیر چشم است. بعد از این اقدام، پوست اضافی و چربی خارج می‌شود و پلک در محل موردنظر خود فیکس می‌شود.

10 سوال متداول جراحی زیبایی پلک

آیا جراحی زیبایی پلک نیاز به بیهوشی دارد ؟

معمولاً به صورت بی حسی موضعی انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد .

روش های جراحی زیبایی پلک به چه صورت است ؟

عمل جراحی زیبایی پلک پایین را می توان از دو طریق بیرون پلک و داخل پلک انجام داد .

تورم بعد از عمل چقدر طول می کشد برطرف شود ؟

بروز تورم، درد و خونریزی بعد از این عمل کاملاً عادی است . جای هیچ نگرانی نیست و در عرض چند روز از بین می رود .

هزینه جراحی زیبایی پلک چقدر است ؟

در مورد جراحی زیبایی پلک مانند دیگر جراحی های درمانی و زیبایی در حال حاضر انجام می شود، تعرفه مشخص دارد . طبق تعرفه ی مصوبه وزارت بهداشت، هزینه جراحی پلک کاملاً مشخص است . لذا برای کسب اطلاع از هزینه جراحی زیبایی پلک می توانید به متخصص مراجعه نمایید .

آیا در جراحی زیبایی پلک چشم ها بسته است ؟

خیر، در جراحی زیبایی پلک چشم ها کاملاً باز است و فقط با پانسمان های مخصوص اطراف چشم و پلک ها پانسمان می شود .

سوالات متداول بلفاروپلاستی

سن مناسب برای انجام جراحی زیبایی پلک چقدر است ؟

اگر مشکل افتادگی پلک مادرزادی باشد، حتی ممکن است در سنین پایین کودکی فرد نیاز به انجام جراحی زیبایی پلک داشته باشد . در ابتدا باید علت آن مشخص شود و اگر علت آن مادرزادی باشد حتی می توان در سنین پایین هم انجام شود؛ اما بهتر است هر گونه جراحی در صورت زمانی باشد که سن رشد صورت به اتمام رسیده باشد .

ورم و درد ناشی از جراحی پلک چند روز بعد از عمل طول می‌کشد و چه زمان می‌توان فعالیت‌های روزانه را از سر گرفت؟

شل شدن پوست پلک و بی‌حالت شدن چشم‌ها، بیشترین علت انجام عمل بلفاروپلاستی است. به همین دلیل برطرف شدن ورم و درد بستگی به پوست فرد دارد؛ اما معمولاً تا حصول بهبودی و مشاهده نتیجه 2 هفته طول می‌کشد. اگر بیمار مبتلا به فشار خون باشد یا داروی خاصی مصرف کند، این مدت بیشتر طول می‌کشد.

مراقبت بعد از جراحی پلک چند روز طول می‌کشد؟

بعد از جراحی تا 3 روز بهتر است کمپرس یخ روی پلک‌ها گذاشته شود. در روز سوم هر ساعت 20 دقیقه کمپرس‌گذاری انجام شود. علاوه بر این باید تا یک هفته بیمار به صورت نیمه نشسته بخوابد تا هم فشار روی پلک کمتر باشد و هم از ورم بیشتر جلوگیری شود.

زمان مناسب برای کشیدن بخیه ها چه موقع است و اینکه چقدر نیاز به استراحت دارد ؟

دوره نقاهت جراحی زیبایی پلک کوتاه است و بیمار در 48 ساعت اول نیاز به استراحت دارد . در صورتی که بخیه ها قابل جذب نبودند بعد از یک هفته بیمار می تواند بخیه های خود را بکشد .

آیا امکان افتادگی ابرو وجود دارد که سبب افتاده نشان داده شدن پلک شود ؟

در خیلی از مواقع مشکلی که در پلک بالا است همراه با افتادگی ابرو و پیشانی است . اگر مشکل افتادگی ابرو و پیشانی است اول باید افتادگی ابرو برطرف شود و بعد از آن ممکن است نیازی به جراحی افتادگی پلک نباشد و این تشخیص خیلی مهم است که حتماً به آن باید توجه شود .

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

سوالات متداول بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی برای رفع چه مشکلاتی انجام می‌شود؟

بلفاروپلاستی برای رفع مشکلات زیبایی پلک که منجر به پیری چهره شده‌اند مانند افتادگی پلک‌ها، چروک اطراف چشم ، کیسه‌ها و تیرگی زیر چشم و... انجام ‌می‌شود؛ اما اهداف زیبایی تنها کاربرد بلفاروپلاستی نیست. این تکنیک در برخی از موارد که افتادگی و چروک چشم منجر به مشکلات بینایی شده است نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا بلفاروپلاستی درد دارد؟

از آنجایی که این جراحی پلک، عملی سرپایی است و با بی‌حسی موضعی انجام ‌می‌شود، نمی‌توان به‌طور قطع بگوییم که هیچ دردی ندارد. اما می‌توان گفت که حین جراحی دردی احساس نمی‌شود و پس از جراحی نیز درد بسیار کمی خواهید داشت که با مسکن قابل کنترل است. به‌طور کلی، میزان احساس درد به آستانه تحمل افراد بستگی دارد و به‌دلیل وجود برش‌های ریز و ظریف، درد و نقاهت طولانی مدتی وجود نخواهد داشت.

چطور بفهمم که کدام نوع جراحی بلفاروپلاستی برای من مناسب است؟

جراحی پلک با تکنیک‌های مختلفی انجام‌ می‌شود و تشخیص تکنیک مناسب هر فرد، بر عهده پزشک است. به‌طور کلی بلفاروپلاستی پلک بالا برای چروک و افتادگی پلک بالا، بلفاروپلاستی پلک پایین برای درمان چروک، کیسه‌ها و تیرگی زیر چشم انجام ‌می‌شود. تشخیص تکنیک جراحی با بررسی و مشاوره حضوری پزشک امکان‌پذیر است.

آیا ممکن است بعد از عمل بلفاروپلاستی، مشکلات پلک دوباره نمایان شوند؟

بله. به‌دلیل اینکه با گذر سن، کلاژن سازی و خاصیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد و ممکن است که افراد دوباره به مشکلاتی چون افتادگی پلک، گودی یا تورم زیر چشم و تیرگی اطراف چشم دچار شوند. این افراد برای رفع این مشكلات باید مجدداً بلفاروپلاستی را انجام دهند. به همین دلیل توصیه می‌شود که این جراحی در سنین بالا انجام شود تا نیاز به جراحی مجدد نباشد.

عمل بلفاروپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان عمل زیبایی پلک معمولاً به شدت مشکلات اطراف چشم بستگی دارد؛ اما به‌طور معمول این جراحی حدود یک تا 2 ساعت طول می‌کشد. همچنین مهارت پزشک در این زمینه تأثیر بسیاری دارد.

سن مناسب بلفاروپلاستی چه سنی است و آیا این جراحی محدودیت سنی دارد؟

این جراحی محدودیت سنی خاصی ندارد و برای افراد بالای 18 سال انجام‌ می‌شود؛ اما توصیه می‌شود که این جراحی بین سنین 30 تا 40 انجام شود؛ زیرا در این سن احتمال بروز دوباره مشکلات افتادگی و چروک کمتر خواهد بود و اگر در سنین پایین بلفاروپلاستی را انجام دهید، به‌احتمال‌زیاد احتیاج مجدد به انجام این جراحی خواهید داشت. همچنین مشکلاتی چون کیسه‌های اطراف چشم، چروک و تیرگی زیاد اغلب بعد از سی سالگی نمایان می‌شود.

دوره نقاهت پس از عمل زیبایی پلک به چه شکل خواهد بود؟

پس از جراحی زیبایی پلک بالا، پایین و یا هر دو (بسته به نوع جراحی) با پانسمان پوشانده می‌شوند. این پانسمان‌ها باید حتماً بعد از سه روز تعویض شوند. همچنین، به‌منظور کاهش تورم باید از شب جراحی تا دو روز بعد از کمپرس سرد استفاده شود. کبودی نیز تا چند روز طبیعی است و با استفاده منظم داروها و استفاده از کمپرس سرد از بین می‌رود. ممکن است در روز اول جراحی کمی خونریزی داشته ‌باشید. خونریزی به میزان کم طبیعی است؛ اما خونریزی شدید نگران‌کننده است و باید به پزشک مراجعه کنید.

در مورد درد پس از جراحی نگرانی نداشته ‌باشید. برش‌های ایجادشده در این جراحی بسیار کوچک هستند و بلفاروپلاستی جراحی ظریفی محسوب ‌می‌شود. بنابراین درد زیادی وجود نخواهد داشت و به‌راحتی با مسکن قابل کنترل است. اطراف پلک و ناحیه جراحی شده تا 3 روز نباید خیس شود. معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند که استحمام از سه روز بعد از جراحی انجام شود. به‌مدت دو هفته آرایش نکنید. پس از دو هفته تقریباً دوره نقاهت تمام شده است و می‌توانید ورزش و فعالیت‌های روزمره را انجام دهید.

آیا تورم بعد از جراحی طبیعی است؟ چه مدت طول می‌کشد تا ورم به‌طور کامل برطرف شود؟

تورم و کبودی تا چند روز بعد از جراحی طبیعی است و با استفاده از داروهای تجویزشده، مراقبت از محل جراحی و استفاده از کمپرس سرد برطرف می‌شود. همچنین قرمزی و کبودی خفیف بعد از جراحی طبیعی است و این مشکلات بعد از روز سوم کم‌کم برطرف می‌شوند. اگر پس از چند روز هنوز کبودی و تورم مشاهده می‌کنید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. معمولاً در هفته اول بخیه‌ها برداشته می‌شوند و ظاهر پلک‌ها نیز بهبود می‌یابند.

آیا می‌توانم در حین انجام جراحی بلفاروپلاستی، از لنزهای تماسی استفاده کنم؟

خیر. در حین جراحی بلفاروپلاستی نباید از لنز تماسی استفاده ‌کنید مگر در شرایط خاص که پزشک مجوز استفاده از این لنزها را به شما داده باشد. همچنین پس از جراحی نیز استفاده از لنز تماسی تا یک هفته ممنوع است.

بعد از عمل زیبایی پلک، آیا اسکاری روی پلک باقی می‌ماند؟

این جراحی با ایجاد برش‌های ظریف و کوچک انجام‌ می‌شود؛ بنابراین احتمال باقی ماندن اسکار بسیار کم و اسکارها غیرقابل مشاهده خواهد بود. البته این مورد به مهارت پزشک نیز بستگی دارد. اگر پزشک ماهری این جراحی را انجام دهد، اسکار بسیار کم خواهد بود و در اغلب موارد اسکار در چین‌های پلک مخفی می‌شود. مراقبت‌های شما پس از جراحی و در دوره نقاهت نیز تأثیر زیادی در رفع و کاهش اسکار دارد. بنابراین نکات مراقبتی پس از جراحی را رعایت کرده و استفاده منظم از ترمیم‌کننده را فراموش نکنید.

چه کسانی نمی‌توانند عمل بلفاروپلاستی انجام دهند؟

این جراحی محدودیت‌های بسیار کمی دارد. به‌طور کلی، افرادی که مشکلات ذیل را دارند، نمی‌توانند بلفاروپلاستی را انجام دهند:

مراقبت‌های بعد از جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

  1. در شب جراحی هر ساعت به‌مدت ده دقیقه و از روز بعد 4 الی 5 بار از کمپرس سرد استفاده شود.
  2. استفاده از قطره‌ها و پمادهای چشمی تجویزشده و همچنین، ترمیم‌کننده فراموش نشود.
  3. به‌منظور جلوگیری از آسیب به پلک در برابر نور آفتاب و باد در روزهای اول پس از جراحی از عینک آفتابی استفاده شود.
  4. چند روز اول بعد از جراحی، سر هنگام خواب باید بالاتر از سینه قرار گیرد تا تورم به حداقل برسد.
  5. برای کنترل درد از مسکن استفاده شود. معمولاً پزشک برای شما مسکن‌های مناسب را تجویز می‌کند.
  6. به‌مدت یک هفته از فعالیت‌های شدید، بلند کردن اجسام سنگین، شنا، ایروبیک و دویدن خودداری کنید.
  7. تا بهبودی کامل چشمان از استفاده از لنز تماسی، قرار گرفتن در معرض دود و مالیدن چشم‌ها خودداری شود.
  8. برداشتن بخیه‌ها حتماً باید توسط پزشک انجام شود.

آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوتها و روشهای انجام کانتوپلاستی و بلفاروپلاستیتفاوتها و روشهای انجام کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی دو روشی هستند که برای جراحی زیبایی چشم‌ به کار گرفته می شوند.تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی به دلیل دو سبک متفاوت آنهاست. ... ادامه مطلب

آیا ملانوم قابل درمان است ؟آیا ملانوم قابل درمان است ؟

ملانوم خطرناک ترین نوع سرطان پوست است که می تواند در هر قسمتی از پوست بدن و یا اطراف خال های پوستی به وجود بیاید . ملانوم همچنین می تواند در چشم ها و به ندرت در داخل بدن مثلا بینی یا گلو تشکیل شود ... ادامه مطلب

آشنایی با متد تزریق ژل لب طبیعیآشنایی با متد تزریق ژل لب طبیعی

لب های حجیم و خوش فرم، یکی از نشانه های زیبایی و جوانی محسوب می‌شوند. تزریق ژل لب تکنیکی است که می‌تواند حجمی ایده آل و فرمی مناسب را در لبها ایجاد کند. تزریق ژل لب بسته به تمایل فرد، حالت چهره، شکل و حجم اولیه لبها و تناسب مورد نیاز لبها با اجزای دیگر صورت انجام میشود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین