منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / علت و درمان حساسیت به بدلیجات

علت و درمان حساسیت به بدلیجات

پوست، جزو حساس‌ترین بخش‌های بدن است که در صورت عدم مراقبت مناسب از آن به سادگی آسیب‌پذیر می‌شود. وقتی پوست شما در معرض برخی مواد یا شرایط قرار می‌گیرد واکنش‌هایی را به صورت حساسیت پوستی از خود نشان می‌دهد که می‌توان انواع مختلف زیر را برای آن متصور شد. حساسیت پوستی خود را به شکل‌های مختلفی نشان می‌دهد. از جمله حساسیت پوستی همراه با خارش و قرمزی و یا حساسیت بدون خارش و گا‌هی زخم‌های سطحی که هرکدام دارای علت‌های مختلف و روش درمان متفاوت می‌باشد. استفاده از بدلیجات به عنوان جایگزینی برای جواهرآلات، به علت صرفه اقتصادی، امکان استفاده از محصولات بیشتری از آنها و همچنین ظاهر مدرن‌تر و جذاب‌تر آنها، روز به روز در حال افزایش است؛ اما در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد که علاقه‌مندان به این محصولات را دچار دردسر کرده است. بارزترین مشکل در استفاده از بدلیجات، امکان بروز حساسیت‌های پوستی است که در خصوص شماری از افراد مشاهده می‌شود.

شما می‌توانید برای درمان بیماری های پوستی خود در اصفهان به دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست ، مو و زیبایی مراجعه نمایید. لطفا جهت ارتباط و هماهنگی با کلینیک از طریق تماس با شماره تلفن : 91620100 - 031 اقدام فرمایید.

حساسیت پوستی

حساسسیت یا «درماتیت تماسی» یک واکنش التهابی پوست است که در اثر مواجهه با مواد حساسیت زا (آلرژن) و تحریک کننده (Irritant) ایجاد می‌شود. بسیاری از مردم نسبت به مواد آلرژن واکنشی نشان نمی‌دهند؛ اما در تعداد کمی، مواجهه با این مواد منجر به بروز درماتیت یا التهاب پوست می‌شود. موادی از قبیل اسیدها، قلیاها، حلال‌های شیمیایی و صابون‌های قوی و مواد شوینده، معمولاً درماتیت تماسی تحریکی ایجاد می‌کنند. این مواد قادر هستند بر روی پوست هر فردی منجر به درماتیت گردند؛ اما مواد آلرژن فقط در افراد مستعد ایجاد واکنش می‌نمایند. یکی از شایع‌ترین این واکنش‌های آلرژیک تماسی، درماتیت تماسی آلرژیک به فلزات از جمله بدلیجات می‌باشد. موارد بسیاری دیده شده است که فردی به ساعت خود، دکمه لباس، گوشواره و گیره‌های فلزی لباس که در تماس مستقیم با پوست بدن هستند واکنش نشان می‌دهد.

در واقع این افراد در مواجهه با فلز مقصر که از نظر ژنتیکی به آن حساس هستند به این صورت واکنش نشان می‌دهند که ابتدا این فلز یا ماده آلرژن توسط سلول‌های سیستم ایمنی واقع در اپیدرم پوست (قسمت فوقانی پوست که در تماس با محیط خارج است) شناسایی شده سپس از طریق جریان لنف به عقده‌های لنفاوی منطقه‌ای رفته و در آنجا سلول‌های T که جزء مهمی از سیستم ایمنی را تشکیل می‌دهند این ماده آلرژن را ردیابی کرده و در حافظه خود باقی می‌گذارند. در مواجهه بعدی با فلز یا ماده آلرژن فوق، حافظه ایمنی آن را به خاطر آورده و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد که عموماً به صورت خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی و در موارد شدید تاول بروز می‌نماید.

علائم حساسیت به بدلیجات

شدت بروز حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما در هر صورت می‌توان یک سری علائم را در این خصوص باز شناخت. در این میان باید توجه داشته باشید که اغلب علائم مربوط به حساسیت‌های پوستی در نواحی از بدن دیده می‌شوند که پوست با این زیورآلات و بدلیجات در تماس مستقیم است. پس اگر در نقاطی از بدن خود که از این وسایل استفاده می‌کنید با علائم زیر مواجه شدید، به احتمال زیاد به حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات گرفتار هستید.

حساسیت پوست به بدلیجات

علل حساسیت پوست به بدلیجات

اغلب تصور می‌شود که حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات ناشی از داشتن حساسیت به مواد سازنده آنها، مثلاً حساسیت به فلز طلا و یا نقره است؛ اما واقعیت این است که اغلب مواد سازنده این بدلیجات ترکیبی از چند ماده مختلف است و این ترکیبات زیان بار است که سبب ایجاد حساسیت پوستی در افراد می‌شود. به عبارت بهتر دلیل اصلی حساسیت‌های پوستی به زیورآلات و بدلیجات بیشتر مربوط به آبکاری و روکش و گا‌هی به آلیاژ‌های مختلف به کار رفته در آنها می‌باشد.

لیستی از مواد حساسیت زا در بدلیجات به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. نیکل نوعی فلز سفید، نقره‌ای رنگ است که در طبیعت یافت می‌شود و برای ساخت اجزای فلزی بدلیجات مانند دستبندها، حلقه‌ها و … به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. کادمیوم فلزی است که باعث ایجاد سرطان می‌شود و همچنین برای محیط زیست سمی است. اگر کادمیوم در بدن انسان انباشته شود سبب آسیب به کلیه‌ها می‌شود و منجر به پوکی استخوان می‌شود. کادمیوم در زیورآلات مورد استفاده قرار می‌گیرد تا زرق و برق در فلز ایجاد شود و از سوی دیگر جواهرات را سنگین‌تر می‌کند.
  3. کبالت فلزی است با طول عمر بالا و به مراتب سرسخت‌تر از پلاتین که به دلیل قیمت مناسب و تحمل‌پذیری بالا در برابر خط و خش بسیار مورد توجه کمپانی‌های ساخت زیورآلات و بدلیجات قرار گرفته است.
  4. سرب نیز یک فلز است که می‌تواند باعث آسیب به سیستم عصبی و ضعف رشد فکری و توانایی عملکرد به ویژه در کودکان شود. سرب در جواهرات برای ساخت فلزات سنگین‌تر و ساده‌تر استفاده می‌شود. سرب در جواهرات در قسمت‌های پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  5. کروم در حدود ۸% مردان و ۲% زنان ایرانی به دی کرومات پتاسیم حساس هستند. کرومات‌ها عمدتاً در صنعت به کار می‌روند و بیشتر در صنایع سیمان سازی، صنایع چرم‌سازی، رنگ‌سازی، نقاشی و الکترونیک کاربرد دارند.
  6. در رابطه با حساسیت به بدلیجات اگر به مس حساسیت دارید ممکن است به آلیاژ‌های فلزی که شامل مس هستند نیز حساسیت داشته باشید، مانند رزگلد که حاوی مخلوطی از طلا و مس برای رسیدن به رنگ زیبای آن است.
  7. برنج اغلب به عنوان فلز پایه‌ای استفاده می‌شود که با نقره استریل یا طلا پوشانده شده است. اگر پوست شما بعد از پوشیدن گردنبند یا گوشواره‌ها سبز شود، به احتمال زیاد مقداری برنج در ترکیب فلزی آن زیورآلات وجود دارد. برنج در حقیقت آلیاژ مس و روی است، بنابراین اگر به برنج حساسیت دارید به احتمال زیاد به مس نیز حساس هستید.

راهکارهایی برای پیشگیری از حساسیت به بدلیجات

از آلرژی به بدلیجات خود نگران نباشید و نترسید. راه‌‌حل‎هايي برای رفع این مشكل وجود دارد که در ذیل اشاره کرده‌ایم عبارت است از:

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان حساسیت به بدلیجات

پس از تأیید حساسیت پوستی به زیورآلات و تشخیص نوع آن نوبت به درمان حساسیت به زیور آلات می‌رسد. برای درمان حساسیت پوستی به زیور آلات روش‌های متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی رایج‌ترین آن‌ها یعنی درمان دارویی می‌پردازیم. استفاده از داروهای خوراکی مانند آنتی هیستامین، پرومتازین، سیتریزین، داروهای آنتی بیوتیک و پمادهای موضعی و پماد حساسیت به بدلیجات مانند پماد منتول، پماد بتامتازون، پماد کلوبتازول، پماد لیدوکائین و …. می‌تواند در درمان این عارضه تأثیر مثبتی داشته باشد و به عنوان درمان دارویی حساسیت به بدلیجات شناخته می‌شود. البته فراموش نکنید که از این داروها حتماً با تجویز پزشک استفاده نموده تا بدین طریق از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

بوتاکس و برندهای مختلف آن چین و چروک صورت، خط اخم، چین و چروک پیشانی و چین و چروک دور چشم را به خوبی از بین می‌برند تا میل همیشگی ما یعنی جوان بودن دوباره به دست آید. جهت تزریق بوتاکس در اصفهان توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست با شماره تلفن91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :الهام [ 1402-03-15 ]
باشه ولی من به زیپ لباس هم حساسیت دارم و قرمزی و خارش و دون دون در میاد جاش

فاطــمـہ [ 1401-08-15 ]
سلام من کلا به بدلیجات و نقره حساسیت دارم تاحالا ساعت نداشتم ولی روی خرید ازدواجم ساعت گرفتم و کل دستم مثل جوش بیرون زده و خارش و قرمزی زیادی هم داره چه کنم که این عوارض رو پاک کنم؟؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان خارش سر چیست؟علت و درمان خارش سر چیست؟

خارش پوست سر که به عنوان نیز شناخته می‌ شود، یک مشکل رایج در بین افراد مختلف است. خارش سر می‌ تواند تعدادی از عوامل رایج و غیر رایج را در بر داشته باشد. در بعضی موارد، خارش پوست سر ممکن است با پوسته پوسته شدن، لکه ها، برآمدگی و حتی ریزش مو همراه باشد ... ادامه مطلب

دمودکس چیست و چگونه درمان میشود؟دمودکس چیست و چگونه درمان میشود؟

دمودکس معمولاً در تاریکی شب ظاهر می شود و از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند. محل زندگی این انگل ها کل بدن است، در واقع هر جایی که مویی روییده باشد می تواند محل امنی برای این جانواران موذی باشد. دمودکس با تغذیه از سلول های مرده پوست سر، رشد می کند و به زندگی ادامه می دهد. ... ادامه مطلب

آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟آیا موهای سفید شده را می توان مجدد سیاه کرد؟

سفید شدن مو در افراد مختلف تحت تأثیر دلایل بسیاری از جمله بیماری، عوامل محیطی، شرایط روحی و... ممکن است تسریع شود ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین