منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
جراحی زیبایی پلک
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / توصیه های پوست و زیبایی / آیا استفاده از ضد عرق ها خطرناک هستند؟

آیا استفاده از ضد عرق ها خطرناک هستند؟

تعریق یکی از فرآیند‌های طبیعی و ضروری بدن ما انسان‌ها و حتی دیگر موجودات به شمار می‌رود. با تعریق، بدن خنک شده و دمای آن به سطح نرمال برمی‌گردد. زیربغل یکی از قسمت هایی است که بیشتر در معرض عرق کردن قرار دارد. استفاده از محصولات ضد تعریق، باعث عدم فعالیت غدد عرق، خشک ماندن بدن و جلوگیری از بوی بد بدن می شوند؛ بنابراین استفاده از محصولات ضد تعریق، یکی از راه های خوشبو نگه داشتن بدن است. ضد عرق ترکیبی است که با تأثیر روی غدد عرق، تعریق را کم می‌کند. این ذرات روی سطح پوست قرار می‌گیرند و در تعریقی که به صورت مایع از سطح پوست خارج می‌شود، حل می‌شوند سپس نمک آن به منافذ پوست و غدد عرق می‌نشیند و منافذ خروجی این غدد را تا حدی می‌بندد. به این ترتیب میزان خارج شدن عرق از این غدد را کاهش می‌دهد. در واقع محصولات ضدعرق با نمک‌های فلزی که به سطح پوست منتقل می‌کنند، دهانه مجاری عرق را مسدود می‌کنند و به این ترتیب پوست عرق نمی‌کند. این محصولات ضد تعریق از مواد شیمیایی تشکیل شده است که می تواند به سلامتی شما آسیب وارد کرده و باعث ایجاد سرطان سینه و غدد لنفاوی شود. از جمله مواد مضر در ضد عرق ها می توان به آلومینیوم و پارابن و ... اشاره داشت.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

ترکیبات ضد عرق

خطر ضد تعریق

انواع ضد تعریق

  1. ضدتعریق ها به دو صورت دئودورانت و ضد عرق یا مام وجود دارند.
  2. معمولاً دئودورانت ها به دلیل خاصیت ضدمیکروبی، از بوی بد بدن جلوگیری می کنند و اثری بر تعریق ندارند. این محصولات، حاوی مواد شیمیایی ضد میکروبی همچون تریکلوسان یا پلی اگزامتیلن هستند که در درازمدت می توانند باعث ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی شوند؛ اما ضدعرق ها معمولاً به صورت رولی، اسپری یا ژلی هستند که موجب کنترل میزان تعریق و بوی بدن می شوند. محصولات رولی و اسپری، حاوی نمک های آلومینیومی و محصولات ژلی حاوی آلومینیوم زیرکونیوم هستند که با ایجاد حفره در نزدیکی غدد عرق، مانع از عرق کردن می شوند.

عوارض ضد عرق

اسپری هایی که استفاده می شوند هرگز نباید به طور مستقیم به پوست به خصوص پوست زیر بغل زده شوند؛ چراکه ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آنها برای سلامت سیستم عصبی، قلب، مغز و کلیه ها یک تهدید جدی هستند.

تریکلوسان یا پولی اگزامتیلن مواد شیمیایی موجود در ضد عرق ها هستند که استفاده زیاد از مواد ضد میکروبی موجب ایجاد زنجیره های باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک ها می شود.

آلومینیوم عاملی برای ابتلا به بیماری جنون می باشد که در برخی اسپری های ضد عرق وجود دارد. مقدار زیادی از آلومینیوم در مغز می تواند باعث سمی شدن عصب و ابتلا به بیماری آلزایمر گردد.

آلومینیوم فعال موجود در این محصولات در کنار غده عرق حفره ای را ایجاد می کنند که سبب جلوگیری از تعریق می شود. مواد خطرناک موجود جذب شده از محصولات ضد عرق سبب سرطان سینه می شود؛ زیرا زیر بغل نزدیک سینه است.

با استفاده مکرر از مام و محصولات ضد عرق ماده ای به نام آلومینیوم هیدرواکسید در خون افزایش می یابد که بر روی کارکرد صحیح کلیه اثر می گذارد.

استفاده زیاد از ضد عرق ها موجب آلرژی و حساسیت در افراد می شوند و ممکن است شما با استفاده از این محصولات علائمی مانند خارش ، قرمزی و حساسیت داشته باشید.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

عطر مورد استفاده در مام زیر بغل شیمیایی است بنابراین ممکن است بدن شما به این مواد شیمیایی واکنش خوبی نشان ندهد.

وجود پارابن ها یا تریکلوسان در برخی از محصولات ضد عرق باعث آشفتگی های هورمونی می شوند؛ زیرا این دو ماده با تیروئید و عملکرد ژن واکنش نشان می دهد.

استفاده از مام زیر بغل احتمال ایجاد آسم در افراد می شود؛ زیرا در مام فتالات و چند ماده مضر دیگر وجود دارد.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم یاراحمدی [ 1402-11-17 ]
سلام وقت بخیر ببخشید من چند سالی از پماد زینک واسه زیر بغل استفاده کردم‌ مشکلی نبود ولی یکماهه میشه از کرم شهدالعسل استفاده میکنم بوی عرق رو کامل میگیره تا اینکه متوجه شدم زیر بغل دو تا دستم توده های قرمز و دردناک زده نمیدونم به خاطر اون هست یا نه . الان دردش کمتر شده ولی همچنان هستن .میخواستم بپرسم خطرناکه ؟چکار باید کنم

سارینا [ 1402-11-12 ]
من از کرم میراکله استفاده میکنم الان که عرق میکنم زیر بغلم خارش داره و میسوزه علتش چیه

زهرا [ 1402-06-11 ]
سلام بنظر بنده بذاریم بدن روال طبیعی خودشو طی کنه فقط رعایت بهداشت و شستشوی منظم بدن و استفاده از لباسهای نخی و پنبه‌ای بجای لباس هایی که پلاستیک درشون استفاده شده میتونه مشکل را تا حدی کم کنه.

احسان صفری [ 1401-07-07 ]
با سلام و احترام سپاس از مطلب مفید و بروزتان. با توجه به وجود مواد مضر در محصولات ضد تعریق و عوارض قید شده ، بفرمایید از چه محصولاتی باید استفاده نمود تا عرق زیربغل را به حداقل ممکن رساند به نحوی که کمترین ضرر و خطر را برای سلامتی داشته باشد.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوتها و روشهای انجام کانتوپلاستی و بلفاروپلاستیتفاوتها و روشهای انجام کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی دو روشی هستند که برای جراحی زیبایی چشم‌ به کار گرفته می شوند.تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی به دلیل دو سبک متفاوت آنهاست. ... ادامه مطلب

رفع لک؛ تزریق ضد لک، میکرودرم ابریژن، درمان داروهای خوراکی و موضعی، لیزررفع لک؛ تزریق ضد لک، میکرودرم ابریژن، درمان داروهای خوراکی و موضعی، لیزر

لک به هر نوع علامت، لکه، تیرگی ها، قرمزی ها، نقاط تیره یا روشن، خطوط و خشکی های قابل لمس یا تغییر رنگی گفته می شود که روی پوست ظاهر شود ... ادامه مطلب

کدام خال ها را می توان لیزر کرد؟کدام خال ها را می توان لیزر کرد؟

برای برداشتن خال با لیزر باید ابتدا نوع خال توسط پزشک متخصص به‌ طور کامل بررسی شود و در صورت صلاح‌ دید پزشک از لیزر استفاده شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین