منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است؟

از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است؟

هورمون ها نقش بسیار تعیین کننده ای در رشد موها دارند. از جمله هورمون هایی که در رشد موها تأثیرات زیادی دارند، می توان به هورمون های جنسی مردانه و زنانه اشاره نمود؛ اما معمولاً این هورمون ها زمانی می توانند کمک کنند تا موها رشد بهتری داشته باشند که غدد درون ریز این هورمون ها را به اندازه کافی تولید نمایند. تا زمانی که تعادل بین هورمون ها برقرار باشد، رشد موها حالت طبیعی خود را ادامه می دهند. زمانی که تعادل بین هورمون ها بر هم بخورد، ریزش موها به وجود می آید. عملکرد صحیح هر کدام از غدد درون ریز و تولید به اندازه هر کدام از هورمون ها، در سلامت موها تأثیر بسزایی دارد. این موضوع باعث شده تا اغلب افراد در صورت مشاهده ریزش در موهای خود، ابتدا آزمایشات مربوط به هورمون های مختلف را انجام دهند. ریزش موی هورمونی در مردان و زنان، به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. در مردان، روند طاسی از روی شقیقه‌ها، بالا و جلوی سر آغاز می‌شود. در حالی که ریزش موی هورمونی خانم‌ها از فرق سر و تاج موها شروع به گسترش کرده؛ با نازک شدن تدریجی موها ادامه می‌یابد. درصورتی‌ که ریزش مو به علت عدم تعادل هورمونی باشد، معمولاً از هورمون درمانی برای توقف ریزش مو استفاده می‌شود. از داروهای ضد بارداری یا هورمون استروژن و پروژسترون برای درمان ریزش مو در زنان استفاده می‌شود.

تقویت موها و درمان ریزش مو با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل ریزش موی هورمونی

ریزش موی هورمونی به دلایل متعددی بروز می‌کند و تنها یک علت واحد ندارد. ازجمله مهم‌ترین اختلالات و تغییرات فیزیکی که سبب بروز ریزش موی هورمونی می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

علائم ریزش موی هورمونی

معمولاً ریزش مو به شکل های مختلفی ظاهر می شود. در برخی موارد ممکن است نوع ریزش در موها به علت آن نیز بستگی داشته باشد. در اینجا به علائم مربوط به ریزش در موها به دلیل عدم تعادل در هورمون ها اشاره می شود.

ریزش مو هورمونی

هورمون های تأثیرگذار بر ریزش مو

هورمون‌ها می‌توانند بر حالت و کیفیت مو نیز اثر‌گذارند. هورمون‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

استروژن

هورمون استروژن چنانچه در حالت تعادل باشد بسیار مفید می‌باشد. این هورمون در مقادیر کم در بدن مردان نیز وجود دارد. استروژن باعث افزایش انرژی، تعادل روحی و بهبود میل جنسی می‌شود. این هورمون باعث افزایش مدت زمان چرخه رشد مو و بهبود کیفیت مو می‌شود. ظرافت و زیبایی چهره بانوان نیز ناشی از تأثیر این هورمون می‌باشد. با این حال مقادیر بیش از حد این هورمون که در اثر افزایش وزن و مرحله پیش از یائسگی ایجاد می‌شود، می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برای مثال قبل و بعد از بارداری سطح استروژن بالا رفته و سپس کاهش پیدا می‌کند و باعث ریزش ناگهانی مو در بسیاری از زنان می‌شود.

قرص‌های ضد بارداری

قرص‌های ضد بارداری (OCP) منبع اضافی استروژن برای بدن محسوب می‌شوند. زمانی که تأمین استروژن بوسیله این قرص متوقف شود، بدن به این توقف ناگهانی واکنش نشان می‌دهد. در نتیجه هورمون تستوسترون به طور ناگهانی افزایش پیدا کرده و باعث ریزش مو می‌شود. قرص‌های ضد بارداری برای زنان بسیار مفید می‌باشند و باعث کنترل بارداری و تنظیم قاعدگی می‌شوند.

تستوسترون

تستوسترون، هورمونی مردانه محسوب می‌شود؛ ولی در زنان نیز به مقدار کم تولید می‌شود. این هورمون باعث رشد موهای ضخیم در بدن مردان خصوصاً در قسمت سینه، شکم، دست‌ها، پاها و صورت می‌شود. در بعضی از مواقع تستوسترون به دی اچ تی تبدیل می‌شود. این ماده بر رشد موی سر مردان تأثیر منفی می‌گذارد و باعث ایجاد طاسی با الگوی مردانه (MPB) می‌شود. طاسی به این حالت متداول‌ترین نوع ریزش مو در مردان می‌باشد. تأثیرات تستوسترون در زنان به علت مقادیر زیاد استروژن مهار می‌شود. چنانچه سطح استروژن کاهش پیدا کند (در موارد بارداری، کیست تخمدان یا یائسگی)، تأثیرات منفی تستوسترون منجر به ریزش مو با الگوی زنانه می‌شوند.

انسولین

انسولین باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و همچنین بر فرآیندهایی مانند ذخیره چربی، سلامت قلب و رشد مو نیز تأثیر دارد. مطالعات نشان می‌دهند که مقاومت به انسولین در زنان، احتمال ریزش موی آندروژنیک (AGA) یا ریزش مو با الگوی زنانه را افزایش می‌دهد.

تیروئید

بدن انسان دارای یک ساختار هوشمند می‌باشد، بنابراین زمانی که بدن در اثر عدم تعادل هورمون (ماند نوسان سطح تیروئید) دچار مشکل می‌شود، انرژی مورد نیاز جهت فرآیندهای غیر ضروری (مانند رشد مو)، صرف موارد مهم‌تر (مانند تنظیم سطح هورمون‌ها) می‌شود. میزان کم تیروئید در برخی از زنان معمولاً باعث نازک شدن موها در اثر افزایش سن می‌شود.

از کجا بفهمیم ریزش مو هورمونی است؟

دو نشانه‌ی اصلی برای ریزش مو هورمونی وجود دارد که به شرح زیر است:

تشخیص سطوح غیرطبیعی هورمون

طبق گفته انجمن ریزش مو آمریکا، هورمون‌های زیر می‌توانند باعث ریزش مو شوند:

عدم تعادل هورمون‌های بالا از طریق انجام آزمایش هورمونی برای ریزش مو مشخص می‌شود. پزشک می‌تواند سطح تستوسترون، کورتیزول و تیروئید شما را در خون بررسی کند تا مشخص کند که آیا یکی از این عدم تعادل‌های هورمونی عامل ریزش بوده است یا خیر.

ریزش تدریجی مو

ریزش موی هورمونی تدریجی است؛ زیرا عدم تعادل‌ هورمون‌ها نیز یک شبه رخ نمی‌دهد. ریزش موی هورمونی در مردان منجر به عقب رفتن خط مو می‌شود و اغلب به سمت طاسی پیش می‌رود. در زنان، آلوپسی آندروژنیک با باز شدن تدریجی فرق مو و ریزش موها از بالای سر شروع می‌شود. برای مثال بیمار ممکن است متوجه شود که بعد از بستن موهایش، دم آنها نازکتر شده یا نسبت به گذشته بخش بیشتری از پوست سرش را می‌بیند. در حالی که در ریزش موی غیرهورمونی شرایط فرق می‌کند. این ریزش به طور ناگهانی رخ می‌دهد و موها به صورت تکه‌های گرد یا بیضی شکل می‌ریزند، برخلاف ریزش مو هورمونی که تمایل به ریزش تدریجی دارد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان ریزش موی هورمونی

درمان دارویی

ماینوکسیدیل (روگین) 5 درصد تنها داروی موضعی دارای تأیید FDA جهت درمان ریزش مو با الگوی زنانه است. این دارو یک بار در روز مصرف می‌شود و باعث رشد مجدد مو در 81 درصد از زنان می‌شود. محلول ماینوکسیدیل 2 درصد و 5 درصد بدون نیاز به نسخه پزشک موجود هستند. این دارو با طولانی‌تر کردن مرحله رشد مو، باعث می‌شود تا مو برای رسیدن به حداکثر تراکم زمان بیشتری در اختیار داشته باشد. بین سه تا چهار ماه زمان می‌برد تا نتیجه استفاده از این دارو مشاهده شود. ماینوکسیدیل بایستی یک بار در روز استفاده شود.

در برخی از موارد، اختلالات هورمونی مانند وجود بیش از حد هورمون مردانه به نام آندروژن می‌تواند باعث ریزش مو در زنان شود. در این صورت با بررسی شباهت الگوی ریزش مو در مردان و زنان می‌توان به تأثیر هورمون در ریزش مو پی برد. این عارضه با داروهایی مانند اسپیرونولاکتون یا قرص‌های ضد بارداری درمان می‌شود.

در مردان داروی فیناستراید (با نام تجاری پروسکار) برای درمان ریزش موی مرتبط با هورمون آندروژن مصرف می‌شود. یک مطالعه نشان می‌دهد که در 62 درصد از زنانی که از داروی ضد بارداری دروسپیرنون استفاده کرده‌اند، کاهش ریزش مو مشاهده شده است. این تحقیق نشان می‌دهد که این دارو برای رفع ریزش موی ناشی از افزایش میزان آندروژن در زنان مؤثر می‌باشد.

گزینه دیگر درمانی کاشت مو می‌باشد. در این روش فولیکول‌های مو از یک قسمت در پوست سر برداشته شده و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. این روش بسیار مؤثر است و نتیجه حاصل از آن دائمی است. همچنین ظاهر موها پس از کاشت طبیعی می‌باشد.

در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری ، همواره تلاش می‌شود با تکیه بر دانش و مهارت بالا، بهترین روشهای جوانسازی پوست در اصفهان به متقاضیان گرامی ارائه شود. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
لیزر کم توان چیست و چه کاربردهایی دارد؟لیزر کم توان چیست و چه کاربردهایی دارد؟

امروزه لیزردرمانی به عنوان برترین شیوه درمانی و کم تهاجمی ترین روش ممکن در دنیا شناخته شده است که توسط آن می توان به اهداف درمانی و زیبایی گسترده ای دست یافت. در لیزر کم توان همانطور که از نامش پیدا است از شدت تابش نور کم استفاده می شود و درصد آسیب رسانی ندارد. ... ادامه مطلب

رفع اسکار سوختگی و بخیه با بهترین روشرفع اسکار سوختگی و بخیه با بهترین روش

هر جراحتی که در پوست ایجاد می‌شود، به مرور زمان با جایگزینی سلولهای جدید ترمیم خواهد شد البته گاهی بازسازی پوست به اسکار می‌انجامد که بستگی به عمق و شدت جراحات وارده بر پوست و قابلیت های بدنی فرد دارد. در ادامه لیزر درمانی را به عنوان یکی از بهترین روشهای درمان جای زخم، بخیه و سوختگی معرفی می‌کنیم. ... ادامه مطلب

بهترین برندهای فیلر کدامند؟بهترین برندهای فیلر کدامند؟

تزریق ژل یا فیلر برای افزایش حجم وبرجسته سازی برخی نقاط، همچنین به منظور پرکردن چین وچروک ها و جوانسازی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بهترین نتایج تزریق فیلر علاوه برتکنیک و تجربه پزشک، همچنین استفاده از محصولات معتبر، به سلیقه و زیبایی شناسی پزشک هم بستگی دارد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین