منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / هورمون تستسترون و ریزش مو

هورمون تستسترون و ریزش مو

ریزش مو در مردان و زنان می‌تواند به دلایلی مانند استرس، درمان با داروهای شیمیایی و شوره ایجاد شود؛ ولی امکان دارد ریزش مو در اثر عدم تعادل سطح هورمون‌ها ایجاد شود. هورمون‌ها از جمله مهم‌ ترین و ضروری‌ ترین پیام‌ رسان‌های شیمیایی بدن محسوب می‌شوند. هورمون‌های آندروژن که گاهی به عنوان هورمون‌های مردانه شناخته می‌شوند، مانند DHEA و تستوسترون، بیشترین نقش را در رشد کلی موهای شما دارند. تستوسترون، هورمونی مردانه محسوب می‌شود و در زنان نیز به مقدار کم تولید می‌شود. این هورمون باعث رشد موهای ضخیم در بدن مردان خصوصاً در قسمت سینه، شکم، دست‌ها، پاها و صورت می‌شود. در بعضی از مواقع تستوسترون به دی اچ تی تبدیل می‌شود. این ماده بر رشد موی سر مردان تأثیر منفی می‌گذارد و باعث ایجاد طاسی با الگوی مردانه (MPB) می‌شود. طاسی به این حالت متداول‌ ترین نوع ریزش مو در مردان می‌باشد که برای درمان آن بایستی به متخصص مراجعه شود. تأثیرات تستوسترون در زنان به علت مقادیر زیاد استروژن مهار می‌شود؛ اما چنانچه سطح استروژن کاهش پیدا کند (در موارد بارداری، کیست تخمدان یا یائسگی)، تأثیرات منفی تستوسترون منجر به ریزش مو با الگوی زنانه می‌شوند. آلوپسی آندروژنتیک در مردان و زنان بخصوص در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ زندگی با نوسان سطح تستوسترون و ژنتیک ارتباط دارد.

تقویت موها و درمان ریزش مو با روشهای مختلف و تجویز داروهای موثر، توسط دکتر علیرضا واعظ شوشتری در اصفهان انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.

اشکال مختلف هورمون تستوسترون

هورمون تستوسترون در بدن شما به اشکال مختلف وجود دارد. یک نوع «تستوسترون آزاد» وجود دارد که به پروتئین های بدن شما متصل نیست. این نوعی تستوسترون است که بیشتر در بدن فعالیت می کند. تستوسترون همچنین می تواند به آلبومین، پروتئین موجود در خون متصل شود. بیشتر تستوسترون های متصل به پروتئین، به هورمون جنسی گلوبولین (SHBG) متصل بوده و فعال نیستند. اگر میزان SHBG پایینی داشته باشید، ممکن است سطح بالایی از تستوسترون آزاد در جریان خون داشته باشید. دی هیدروتستوسترون (DHT) از تستوسترون توسط واکنش آنزیمی ساخته می شود. DHT پنج برابر تستوسترون قوی تر است. DHT اصولاً توسط بافت پروستات، پوست و فولیکول های مو استفاده می شود.

علائم ریزش مو ناشی از تستوسترون

ریزش مو با الگوی مردانه (MPB) شکل متفاوتی با ریزش موی زنانه دارد. در ریزش موی مردانه، خط رویش مو در جلوی پیشانی بخصوص در نواحی شقیقه ها به تدریج به عقب رفته و در نهایت به شکل M خواهد شد. این موضوع طاسی پیشانی را در پی خواهد داشت. با ادامه ریزش مو، کم کم تاج سر نیز که به آن راس هم گفته می شود، طاس می گردد و منجر به ایجاد شکل U بر روی پوست سر خواهد شد. الگوی ریزش مو در زنان با آنچه برای مردان اتفاق می افتد متفاوت است. در مورد زنان، در ناحیه وسط سر، نازک شدن موها به تدریج رخ داده و منجر به ریزش مو می گردد، با این حال خط جلوی موها، عقب نمی رود.

هورمون تستسترون و ریزش مو

تشخیص ریزش موی ناشی از تستوسترون

آزمایش هورمون تستوسترون فری و توتال، یکی از مهم ترین انواع آزمایش هایی است که از آن برای ریزش مو استفاده می شود. در صورتی که میزان هورمون های تستوسترون فری و توتال، بیشتر از حد طبیعی خود باشد، ممکن است علت ریزش مو، افزایش در میزان این هورمون های جنسی باشد.

درمان ریزش موی ناشی از تستوسترون

روش های درمانی بسیاری برای ریزش مو با الگوی مردانه (MPB) و ریزش مو با الگوی زنانه (FPHL) وجود دارد که قابلیت آنها بر مبنای ایجاد اختلال در عملکرد تستوسترون و DHT برنامه ریزی شده است.
فیناستراید (Propeacia) از جمله داروهایی به شمار می رود که تبدیل کننده تستوسترون به DHT را که همان آنزیم آلفا-۵ ردوکتاز است، مهار می کند. مصرف این دارو در بانوانی که باردار هستند و یا قصد بارداری دارند، خطرناک است؛ زیرا می تواند منجر به نقص مادرزادی گردد. به علاوه این نوع دارو می تواند عوارض جنسی مختلفی برای زنان و مردان در پی داشته باشد. داروی فیناستراید یک داروی خوراکی است که بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون ۸۷ درصد احتمال موفقیت در رشد مجدد موها در مردان داشته است.
داروی دیگری که آنزیم آلفا-۵ ردوکتاز را مهار می کند، دوتاسترید (Avodart) است. این دارو در حال حاضر، به عنوان یک درمان مفید و مؤثر برای MPB مورد بررسی قرار گرفته است و برای درمان پروستات بزرگ شده در بازار یافت می شود. در کنار مصرف دارو، روشهای زیر را می توان برای جبران ریزش موهای ناشی از تستوسترون انجام داد:

بعضی درمان ها هم وجود دارند که علاوه بر مهار کردن هورمون DHT یا تستوسترون رشد مجدد موها را تحریک می کنند. برخی از این داروها عبارتند از:

ماینوکسیدیل مسدود کننده DHT به شمار می رود. در واقع در ابتدا ماینوکسیدیل به عنوان دارویی برای افراد با فشار خون بالا تجویز می شد. یکی از عوارض جانبی این محلول این بود که برخی از بیماران، رشد بیش از حدی برای موهای خود مشاهده می کردند. به طور کلی این دارو، منجر به گسترش رگ های خونی شده و به افزایش جریان خون کمک خواهد کرد. همچنین استعمال موضعی آن در ناحیه پوست سر، می تواند به افزایش جریان خون در فولیکول های مو کمک کند و در نتیجه رشد بهتری را برای موهای افراد در پی داشته باشد؛ بنابراین مصرف این دارو تا حد زیادی باعث پرپشتی موها می گردد.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

بیوتین یک ماده مشتق شده از گروه ویتامین های B به شمار می رود. تبدیل مواد مغذی به انرژی از جمله عملکردهای مفید و مؤثر این ماده است که به فعالیت های سلولی کمک می کند. کراتین نیز پروتئینی است که بیشتر قسمت های موی شما را می سازد. بیوتین تولید کراتین را تحریک کرده و افزایش می دهد. مطالعات نشان می دهند که بیوتین رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری به عمل می آورد.

بر اساس نتایج آزمایش ها، روغن هسته کدو تنبل می تواند ریزش مو با الگوی مردانه را در افرادی که مبتلا به طاسی سر از این نوع هستند بهبود ببخشد. روغن دانه کدو تنبل به عنوان یک مسدود کننده DHT عمل خواهد کرد و در نتیجه از ریزش و کم پشتی موها جلوگیری می کند.

ویتامین های گروه B در سلامت عمومی بدن نقش بسزایی دارند. عمده فعالیت مؤثر آنها در مورد پوست و مو است. در صورت کاهش سطح این ویتامین در بدن، کم پشت شدن موها و در نهایت ریزش آن ها را شاهد خواهیم بود. این گروه از ویتامین ها، جریان خون را در فولیکول های مو افزایش می دهند. اگرچه این نوع ویتامین ها نمی توانند رشد مو را بازیابی کنند؛ اما همین که از ریزش مو جلوگیری می کنند کمک بزرگی خواهد بود.

دکتر علیرضا واعظ شوشتری متخصص پوست و مو، با کسب سالها تجربه در تزریق ژل و تزریق چربی و انجام روشهای جوانسازی مانند اندولیفت و هایفوتراپی در اصفهان، یکی از بهترین ارائه دهندگان این خدمات می‌باشند. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زرشناس [ 1402-08-07 ]
برای کسی که حدود 60 سال سن داره و قرص های هورمونی مصرف میکنه کاشت مو یا مزوتراپی جواب میده یا نه ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟بیماری ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه درمان میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری پوستی است که بر اثر رسوب ماده آمیلوئید در پوست ایجاد میگردد و بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به طور وسیع در بالاتنه دیده میشود. ... ادامه مطلب

روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست و چگونه درمان میشود؟روزاسه (آکنه دوران بزرگسالی) چیست و چگونه درمان میشود؟

آکنه روزاسه یا آکنه دوران بزرگسالی نوعی بیماری پوستی است که با التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت (معمولاً گونه‌ها، بینی و پیشانی) دیده می‌شود. در واقع این بیماری آکنه نیست ولی به آکنه روزاسه معروف می‌باشد ... ادامه مطلب

مزایا و معایب کرم موبر صورت و بدن برای پوستمزایا و معایب کرم موبر صورت و بدن برای پوست

روش های مختلفی برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد که از جمله می توان به استفاده از کرم های موبر اشاره کرد.کرم موبر يک محصول کاربردي و مؤثر براي از بين بردن موهاي اضافي صورت و بدن است.البته این کرم ها مزایا و معایبی دارند و روی هر نوع پوستی واکنش متفاوتی نشان خواهد داد. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین