منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر اندولیفت
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / ریزش مو در زنان بالای 40 سال

ریزش مو در زنان بالای 40 سال

ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم. ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است، موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود. هر زن جوان یا میانسالی می‌تواند تحت تأثیر انواع ریزش مو قرار گیرد، اگرچه ریزش مو معمولاً در زنان بالای ۴۰ سال، زنانی که تازه بچه‌دار شده‌اند، زنانی که شیمی‌درمانی کردند یا تحت تأثیر داروهای دیگر قرار گرفتند، شایع‌تر است. روش‌های مختلفی برای درمان ریزش مو در زنان وجود دارد. داروهای موضعی، هورمون‌درمانی، نوردرمانی و کاشت مو از روش‌های رایج درمان هستند. رژیم غذایی مناسب و سبک زندگی سالم به سلامت مو کمک می‎کند.

همشهریان گرامی! جهت بررسی علل و استفاده از بهترین روشهای درمانی مشکلات پوست و موی خود، همچنین روشهای جوانسازی پوست، لیزر درمانی و ... می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین روش را برای شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علل ریزش مو در زنان بالای 40 سال

ژنتیک

کم پشتی مو در بالای سر میتواند ارثی باشد که همان الگوی ریزش موی زنانه یا آندروژنیک است.

بیماری

ناراحتی تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی از جمله بیماری‌هایی به شمار می‌آیند که ابتلا به آنها ریزش ناگهانی مو را در پی دارد و ریزش مو غالباً نخستین نشانه بیماری است. عفونت قارچی، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و بعضی از درمان‌های سرطان نیز منجر به ریزش مو در زنان می‌شود.

استرس یا تروما

افراد گاهی اوقات پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و حوادث ناراحت کننده و تنش‌زا با ریزش شدید مو مواجه می‌شوند. در این حالت اگر بر استرس غلبه کنیم یا منبع استرس برطرف شود، ریزش مو موقتی و طبیعی خواهد بود.

رژیم غذایی و سوء تغذیه

یکی از عواقب مستقیم نداشتن تغذیه مناسب، ریزش مو است. بدن برای تأمین مواد ضروری اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز از ذخیره مواد مغذی استفاده می‌کند و سهم موها با توجه به کمبود مواد مغذی موجود کاهش می‌یابد. کمبود آهن، پروتئین، ویتامین D و کلسیم به ریزش مو می‌انجامد.

یائسگی

یائسگی و افزایش سن موجب ریزش مو در بسیاری از زنان می شود. حتی در سنین بالای هفتاد یا هشتاد سال نیز بیشتر خانم های سالمند دچار ریزش موی شدید می شوند تا جایی که حتی بسیاری از نواحی سر آنها کاملاً کم پشت می شوند. این مسئله تا حد زیادی به هورمون ها بستگی دارد؛ چرا که معمولاً تا قبل از یائسگی زنان، هورمون های آنها به طور منظم ترشح می شود و به همین دلیل آنها رشد مناسبی در موهای سر دارند؛ اما در حدود سنین پنجاه سالگی دیگر ترشح هورمون های زنانه (از جمله استروژن) کمتر می شوند و همین مسئله اغلب موجب افزایش ریزش، نازک شدن و یا کاهش رشد موهای سر می شوند.

عدم مراقبت صحیح از موها

عدم رعایت بهداشت شخصی، استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و شیمیایی، کشیدن موهای سر به سمت پشت (مدل دم اسبی) و یا مدل آفریقایی می توانند موجب افزایش ریزش و کم پشت شدن موها شوند (که به آن طاسی سر کششی می گویند). به ویژه اگر موهای خیس را به حالت های نامبرده بخواهید درآورید.

ریزش مو

کاهش وزن شدید

کاهش شدید وزن و پیروی از رژیم‌های غذایی محدودکننده می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که ۶ تا ۱۲ هفته پس از کاهش وزن شدید (عمدی یا غیرعمدی)، موها دچار ریزش ناگهانی و شدید می‌شوند. این بدان معناست که هرگونه کمبود تغذیه‌ای اغلب در موها ظاهر می‌شود.

مصرف بعضی از داروها

داروهایی که موجب ریزش می‌شوند، معمولاً دو ساز وکار دارند:

  1. بعضی از این داروها باعث ریزش موهایی می‌ شوند که در فاز رشد (آناژن) هستند، مانند: داروهای شیمی درمانی، کلشی سین، مشتقات طلا، بیسموت، تالیوم، بوریک اسید.
  2. دسته ی دیگر این داروها موجب ریزش موهایی می‌شوند که در فاز استراحت (تلوژن) هستند نظیر:

مشکلات مربوط به کف سر

  1. موخوره در نتیجه آسیب لایه بیرونی کوتیکول مو است که از قسمت اصلی مو جدا می شود و آن را مستعد تکه تکه شدن می کند و آسیب پذیر شدن مو موجب ریزش بیشتر میشود.
  2. عفونت‌های قارچی، واکنش‌های آلرژیک به محصولات مو و فولیکول‌های ملتهب مو می‌توانند موجب خارش پوست سر و همچنین آسیب دیدگی فولیکول مو شوند که ریزش مو را در پی دارد.
  3. زخم شدن پوست سر می‌تواند موجب خارش شدید شود؛ زیرا بافت زخمی می‌تواند به فیبرهای عصبی در پوست آسیب وارد کند و موجب ریزش مو میشود.

علائم ریزش مو

  1. مشاهده‌ی مقدار زیادی مو در چاه حمام، روی برس یا بالشت
  2. طاسی‌های منطقه‌ای و بخش‌های کم پشت شده روی سر که به مرور زمان گسترش می‌یابد.
  3. اگر احساس می‌کنید در زمان بستن موها، حجم موهای شما کم شده‌ است.
  4. اگر با لمس سر، موهای شما به سادگی کنده می‌شوند.

تشخیص ریزش مو در زنان

  1. بررسی سطح هورمون ها (دی هیدرواپیاندروسترون، تستوسترون، آندرواستندیون، پرولاکتین، هورمون FSH و هورمون LH)
  2. آهن سرمی، فریتین سرمی و ظرفیت کلی اتصال آهن (TIBC)
  3. شمارش سلول های خونی (CBC)
  4. سطح هورمون های تیروئیدی (T3, T4, TSH)
  5. نمونه برداری از پوست سر. بخش کوچکی از پوست سر معمولاً به قطر 4 میلی‌متر برداشته شده و برای تعیین علت ریزش مو، زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.
  6. دانسیتومتری. دانسیتومتر یک وسیله بزرگ نمایی دستی است که برای بررسی و معاینه شفت مو به کار می رود.
  7. کشیدن مو. پزشک تعدادی از تار موهای فرد را به آرامی می کشد (در حدود 100 تار مو) تا بتواند وجود ریزش مو شدید را مورد سنجش قرار دهد. در صورتی که بیش از 10 تار مو ریزش کند، فرد به ریزش مو شدید دچار است. در حالت نرمال با هر بار کشش باید یک تا سه تار مو ریزش کند.

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

درمان ریزش مو در زنان بالای 40 سال

روشهای موضعی و تقویتی

مزوتراپی

یک روش غیر تهاجمی است که در آن ترکیب‌های خاصی در لایه‌های سطحی پوست تزریق می‌شود. این مواد در زیر لایه اپیدرم پوست تزریق شده تا به بافت هدف برسند. ترکیب تزریقی می‌تواند شامل مواد بسیاری باشد که بر اساس نیاز افراد، می‌توان آن را برای هر بیماری به‌صورت خاص تهیه نمود. ترکیب این مواد تزریقی می‌تواند شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، اسیدهای نوکلئیک و کوآنزیم ها باشد.

لیزر تراپی

یکی دیگر از راههای درمان ریزش مو و تقویت مو ، لیزر تراپی یا لیزر سرد است. که با سطح انرژی و جریان کم و اثر بخشی بالا صورت میگیرد. در این روش، جراحی انجام نخواهد شد و به بافت و بازسازی ریشه مو و تقویت آن کمک میشود و باعث میشود موها ضخیم تر، با کیفیت ساقه اضافه، بدون ریزش و براق تر شود.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

یکی از روش‌های درمان ریزش مو تزریق پلاسمای غنی از پلاکت است. در این روش پلاسمای غنی از پلاکت به پوست سر تزریق می‌شود. این روش به ترمیم مو کمک می‌کند. تزریق پلاکت یا ( PRP ) باعث کاهش ریزش مو و بهبود تراکم و قطر مو می‌شود.

هورمون‌درمانی

درصورتی‌که ریزش مو به علت عدم تعادل هورمونی باشد، معمولاً از هورمون درمانی برای توقف ریزش مو استفاده می‌شود. از داروهای ضدبارداری یا هورمون استروژن و پروژسترون برای درمان ریزش مو در زنان استفاده می‌شود. داروهای ضدآندروژن مانند اسپیرولاکتون نیز برای درمان ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرند. آندروژن‌ها هورمون‌های مردانه هستند که در برخی زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، سرعت ریزش مو را تسریع می‌کنند. داروهای ضدآندروژن، تولید هورمون مردانه را متوقف می‌کنند و از ریزش مو در زنان جلوگیری می‌کنند.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
افزایش کلاژن پوست با اکسنتافزایش کلاژن پوست با اکسنت

کلاژن، پروتئین مهمی است که بدن برای جوان و سالم نگاه‌داشتن پوست به آن نیاز دارد. چندین روش طبیعی و غیرتهاجمی عالی برای تقویت کلاژن سازی وجود دارد. با افزایش سن، کمبود کلاژن منجر به علائم رایج پیری می‌شود. ... ادامه مطلب

آیا هایفوی صورت واقعا تاثیر دارد؟آیا هایفوی صورت واقعا تاثیر دارد؟

در گذشته لیفت پوست فقط به واسطه جراحی قابل انجام بود؛ ولی امروزه روشی به نام هایفوی صورت، بدون نیاز به جراحی و تحمل عوارض آن، با نتایجی بسیار چشمگیر و مطلوب به لیفت پوست صورت می‌پردازد ... ادامه مطلب

علت ریزش شدید موی بدنعلت ریزش شدید موی بدن

آلوپسی شرایطی است که باعث ریزش مو در قسمتی از بدن می شود. این ریزش مو ممکن است تمام بدن را تحت تأثیر قرار دهد و می تواند موقت یا دائمی باشد ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین