منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / مهمترین علل درد ریشه مو چیست؟

مهمترین علل درد ریشه مو چیست؟

سلامت مو و پوست سر از عوامل مهمی هستند که در زیبایی نقش زیادی دارند. پوست سر از سر شما محافظت می کند و موها گرما را در این ناحیه حفظ می کند. به دلایل مختلف، پوست سر در معرض درد، بثورات و حساسیت است. در وهله اول به طور کلی مو سطح پوست را می پوشاند، این ویژگی می تواند باعث انباشتگی سلول های پوست و به دام انداختن رطوبت شود. این امر باعث می شود که عفونت ها و آلودگی های انگلی بیشتر شوند. علاوه بر آن، مو بیشتر از سایر اعضای بدن در معرض محیط است و ممکن است در اثر تغییرات شدید دما و باد آسیب ببیند. فولیکول های روی پوست سر در معرض عفونت ها و دیگر مشکلاتی هستند که ممکن است درد ایجاد کند. درد ریشه مو یکی از مشکلاتی است که ممکن است اکثر افراد آن را تجربه کرده باشند که عوامل زیادی می تواند در ایجاد این مشکل دخیل باشد. اگر این درد را برای مدت طولانی حس می‌کنید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به علت مشکل، درمان را آغاز خواهد کرد.

همشهریان گرامی! برای بررسی علل و درمان مشکلات پوست و مو ، می‌توانید به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا پس از بررسی‌های لازم، مناسب ترین درمان را برای رفع مشکل شما تجویز کرده و اعمال نماید.

علت درد ریشه مو

علل اصلی درد پوست سر و ریشه مو به شرح زیر است:

عفونت باکتریایی

ایمپتیگو یا زرد زخم (ایجاد بثورات ملتهب پوستی)، کورک (تورم حساس که ممکن است چرکی شود) و فولیکولیت (لکه های متعدد زخم)، رایج ترین انواع عفونت های باکتریایی هستند که روی پوست سر تأثیر می گذارند.

عفونت قارچی

این موارد شامل تینه آ کپیتیس و تینه آ ورسیکالر است که به خصوص در کودکان بسیار شایع است و می‌تواند منجر به ایجاد لکه‌های پوستی در پوست سر و علت درد ریشه مو شود. برخی اوقات به شکل دایره ای هستند و ممکن است به آنها «کرم حلقه ای» گفته شود. عفونت قارچی می توانند باعث ریزش موقت مو شوند.

بیماری های پوستی

میتوان گفت مشکلات پوستی مهم‌ترین علت خارش بدن است. شایعترین بیماری های پوستی که روی پوست سر تأثیر می گذارند، درماتیت و پسوریازیس هستند. درماتیت باعث قرمزی و خارش می شود. پسوریازیس باعث ایجاد لکه های ضخیم پوسته پوسته می شود.

مهمترین علل درد ریشه مو

آلرژی‌ها

آلرژی به برخی محصولات مو، می‌تواند مشکل بزرگی برای پوست سر و درد ریشه مو شود؛ زیرا ما مو و سر خود را در معرض انبوهی از محصولات پوستی قرار می دهیم، از جمله شامپو، نرم کننده، رنگ مو، اسپری مو و سایر لوازم بهداشتی و آرایشی. علائم آلرژی شامل خارش پوست سر، قرمزی و گاهی تورم است که ممکن است در صورت و اطراف چشم نیز در موارد شدید گسترش یابند.

نورالژی

نورالژی یا درد عصبی ریشه مو ناشی از اعصاب است. این درد شدید اغلب می‌تواند روی پوست سر تأثیر بگذارد. گاهی اوقات به دلیل گرفتگی اعصاب گردن، به عنوان مثال در نتیجه قرار دادن گردن در وضعیت بد، یا آرتروز ایجاد می‌شود. گاهی اوقات درد عصبی بدون هیچ توضیح واضحی ظاهر می شود که می تواند شدید و مداوم باشد.

کشیدگی عضلات ارکتور پیلی

یکی دیگر از دلایل حساسیت پوست سر، کشیدگی عضلات ارکتور پیلی است یعنی عضلات ریز کنار هر فولیکول مویی که مسئول ایجاد حالت مو به تن سیخ شدن را دارند. تصور می شود که این شرایط مربوط به استرس باشد؛ اما از آنجا که همه ما مو، فولیکول مو و بنابراین عضلات ارکتور پیلی داریم، امری غیرمعمول نیست.

محکم بستن مو

حساسیت پوست سر همچنین می تواند به دلیل سفت بستن مو ایجاد شود. حساسیت و درد در این زمینه نشان می دهد که فولیکول ها تحت تنش غیر قابل قبولی قرار گرفته اند که می تواند منجر به ریزش مو شود که ممکن است دائمی گردد.

کرونا

در حال حاضر در میانه یک بیماری همه گیر قرار داریم. این ویروس می تواند باعث درد ریشه های مو و حتی ریزش موی شدید شود. در حال حاضر، از نظر سازمان بهداشت جهانی، درد موی سر و ریزش آن به عنوان علامت ویروس کرونا شناخته نشده است؛ اما بسیاری از افرادی که دچار کرونا می شوند حتی پس از بهبودی کامل نیز تا مدتی درد ریشه مو و ریزش را تجربه می کنند.

علائم همراه با درد ریشه مو

برخی از شرایطی که باعث ایجاد درد پوست سر می شوند، موجب علائم دیگری از جمله موارد زیر نیز خواهند شد:

درمان درد ریشه مو

گزینه های درمان درد پوست سر به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر فردی به پسوریازیس پوست سر مبتلا باشد، گزینه های درمانی که در ادامه ذکر شده اند ممکن است مفید واقع شوند:

برای درماتیت سبورئیک، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان های احتمالی برای فولیکولیت پوست سر شامل موارد زیر است:

اینستاگرام دکتر واعظ شوشتری

پیشگیری ازدرد ریشه مو

  1. بهتر است برای جلوگیری از تحریک واکنش های آلرژیک روی پوست سر از محصولات برند استفاده کنید.
  2. به شما توصیه می کنیم روزانه موهای خود را به آرامی برس بزنید و هر موهای خود را با آب ولرم شست و شو دهید.
  3. از محصولاتی که در آنها از الکل استفاده است اجتناب کنید؛ زیرا موجب از بین رفتن رطوبت موهای شما می شود.
  4. در بهداشت موهای سر خود رعایت ایمنی را رعایت کنید تا موهای سالم داشته باشید.

تزریق بوتاکس در اصفهان با استفاده از با کیفیت ترین مواد و مهارت در تزریق توسط متخصص پوست، در کلینیک دکتر علیرضا واعظ شوشتری انجام می‌پذیرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات در این زمینه، با شماره تلفن 91620100 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نرگس [ 1401-12-15 ]
من بعد کرونا تمام موهام ریخت وخرد شد ب هرکی زنگ زدم گفتن براماهام داره میریزه زدیم پسرونه.اونام گرفته بودن.انقد موهام ریزش داشت ک مجبورشدم حجاب بگیرم.امپول زدم تقویتی سریع قطع شد ریزش اشتباه کردم دیگه ادامه ندادم.خوب شده بودم تااینکه دیروز براپروتئین رفتم سرم انقد درد میگرفت ک گریه میکردم کوقع اتوکشی.هنوز دکترنرفتم ولی خواستم بگم.اونایی ک کرونا گرفتن نوددرصد ریزش شدید میگیرن ب حدی ک تاکچلی پیش میذه باید تقویت کنن انشاالله خوب میشن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟آیا استفاده از نرم کننده مو عوارض دارد؟

نرم‌ کننده مو حاوی ترکیباتی مانند سیلیکون‌ ها، روغن‌ ها و نرم‌ کننده است و برای انواع مو استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

لیزر تراپی مو برای درمان ریزش موهالیزر تراپی مو برای درمان ریزش موها

لیزر تراپی یکی از روش‌ های درمانی است که با استفاده از تابش پرتوی متمرکز عمل می‌ کند. نور لیزر قابل تنظیم در طول موج‌ های مختلفی است که امکان درمان نواحی گسترده‌ تری را در اختیار پزشکان قرار می‌ دهد. ... ادامه مطلب

مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ چه تفاوت هایی با هم دارند؟

تفاوت میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ در روش انجام کار، استفاده از یک غلتک در میکرونیدلینگ می‌باشد. میکرونیدلینگ را می‌توان به صورت دستی یا با دستگاه مخصوص انجام داد. در روش دستی از ابزاری به نام درمارولر استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین