منو اصفهان - خیابان توحید میانی - قبل از چهارراه پلیس - مقابل اداره ثبت - ساختمان آریا - طبقه اول - ​91620100 - 031
لیزر پیل
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماریهای پوست / بیماری زرد زخم چیست، علائم و راههای درمان

بیماری زرد زخم چیست، علائم و راههای درمان

یکی از اختلالات پوستی مسری به نام زرد زخم که در نوزادان و کودکان ۲ تا ۵ ساله شایع می باشد، اما با این وجود می‌تواند در هر سنی دیده شود. زرد زخم معمولاً به صورت زخم‌های قرمز روی صورت، به ویژه در اطراف بینی و دهان کودک و در دست و پا ظاهر می‌شود. سپس زخم‌ها گسترش یافته و پوسته‌های عسلی رنگ را تشکیل می‌دهند. این عفونت‌ها معمولاً به دلیل ویروس‌های مختلف ایجاد می ‌شوند که در ادامه بیشتر به برسی علت، علائم و راه های درمان زرد زخم می پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

زرد زخم چیست؟

زرد زخم که با نام علمی Impetigo شناخته می‌شود یکی از عفونت‌های رایج و مسری پوستی می باشد که بیشتر اوقات به ‌دلیل باکتریایی، به‌خصوص باکتری «استافیلوکوک اورئوس» یا «استاف»، بروز می‌کند. این زخم ها بیشتر در اطراف بینی و دهان و در دست و پا ظاهر می شود.همچنین نام ‌گیری زرد زخم به این دلیل می باشد که بعد از بروز بیماری، زخم می‌ترکد و پوسته روی آن به رنگ زرد در می‌ آید.

انواع زرد زخم

این نوع زخم شایع‌ ترین شکل زرد زخم بوده که توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به وجود می‌آید. ۷۰% بیماران به این نوع عفونت مبتلا می‌شوند. معمولاً این بیماری با زخم‌های قرمز و خارش‌ دار در اطراف بینی و دهان شروع شده که شبیه دانه های پوستی هستند. زخم‌ها به ‌مرور باز می‌شوند. پوست قرمز و تحریک شده و سپس پوسته زرد مایل به قهوه‌ای ایجاد می‌شود.

این نوع عفونت نیز توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می ‌شود. معمولاً در اثر این زخم تاول‌های بزرگی بر روی پوست تشکیل می‌ شود که با مایع شفاف پر شده‌اند. تاول‌ها به‌ مرور تیره ‌تر و کدر می‌شوند. بعد از مدتی تاول باز شده و زخم زردرنگ و پوسته ‌داری در ناحیه تاول به وجود می‌آید.

عفونت اکتیما بسیار جدی ‌تر بوده، اما کمتر شایع می باشد. در این مرحله زرد زخم به عمق پوست نفوذ کرده و شدت گرفته است. در صورتی که در مراحل خفیف، بیماری درمان نشود، ممکن است اکتیما ایجاد شود. این نوع عفونت باعث ایجاد تاول‌های دردناک روی پوست باسن، ران، ساق پا یا مچ پا می‌شود. تاول‌ها به ‌مرور به زخم‌های چرکی با پوسته‌ای ضخیم تبدیل می‌شوند.

علت زرد زخم

زرد زخم عفونتی است که در اثر باکتری استافیلوکوک اورئوس یا استاف ایجاد می‌شود. این باکتری می‌تواند از طریق شکاف در پوست از جمله بریدگی، خراش، نیش حشرات یا بثورات وارد بدن شود و پس از ورود به پوست به رشد خود ادامه می‌دهند. این می‌تواند منجر به التهاب و عفونت در لایه‌های بالای پوست فردشود. این بیماری پوستی در کودکان ممکن است با خاراندن چیزی خارش‌دار مانند آبله مرغان یا اگزما، باعث ابتلا به زرد زخم شود زیرا وقتی کودک خود را می‌خاراند شکاف‌هایی در پوست ایجاد شده که ورود باکتری‌ها را آسان می‌کند. بزرگسالان نیز می‌توانند از طریق مشکلاتی مثل عفونت‌های خالکوبی به زرد زخم مبتلا شوند. این بیماری به ‌شدت مسری بوده و در صورت لمس وسایل شخصی فرد مبتلا، باکتری می‌تواند به ‌راحتی منتقل شود.

بیماری زرد زخم چیست

علائم زرد زخم

تفاوت سالک با زرد زخم

بیماری سالک نوعی بیماری می باشد که از طریق انگلی به نام لیمونشیاز ایجاد می شود، این انگل در داخل بدن پشه خاکی ماده زندگی می کنند. بیماری سالک پس از نیش حشره ایجاد می‌شود. در این بیماری معمولا زخم‌های بدون درد روی پوست به وجود می‌آید. و علاوه بر ایجاد ضایعات پوستی ممکن است شخص دچار آبریزش بینی، خون دماغ و تنفس دشوار شود. اما در بیماری زرد زخم چنین علائمی وجود نداشته و عامل باکتریایی تنها باعث بروز زخم می‌شود.

تفاوت زرد زخم و تب‌ خال

تب ‌خال هم مانند زرد زخم نوعی تاول است که در اطراف دهان یا بینی ایجاد می‌شود. اما عامل ایجاد آن ها با هم متفاوت می باشد. همان‌ طور که پیش تر گفتیم زرد زخم بر اثرعوامل باکتریایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود. اما تب‌خال توسط ویروس هرپس منتقل می ‌شود. ویروس هرپس سیمپلکس دو نوع بوده که هرکدام می‌توانند تب ‌خال معمولی و تب‌خال تناسلی را ایجاد کنند.

بهترین درمان برای زرد زخم

ازمهم‌ ترین و موثر ترین بخش درمان زرد زخم میتوان به رعایت بهداشت شخصی و تمیز بودن محیط اشاره کرد. در مراحل خفیف بیماری از پماد آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. اما اگر عفونت شدید باشد یا گسترش پیدا کند، پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز می‌کند. احتمالا بیمار برای یک هفته یا بیشتر از آموکسی‌سیلین استفاده کرده و زخم بهبود پیدا می‌ کند.

درمان زرد زخم در کودکان

درمان زرد زخم در بزرگسالان

عوارض جانبی زرد زخم


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، قبل از چهارراه پلیس ، مقابل اداره ثبت ، ساختمان آریا ، طبقه اول
تلفن : 91620100 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

در سال 1353 در اصفهان به دنیا آمدم. در سال 1371 با رتبۀ 123 کنکور تجربی در رشتۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران پذیرفته شده و در سال 1378 با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل گردیدم.

در سال 81 با رتبۀ 17 کشوری در امتحان تخصص رشتۀ پوست و زیبایی دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم. همزمان با این موفقیت در امتحان اعزام به خارج رشته تغذیه شرکت کردم و در این امتحان نیز موفق به کسب بورس خارج کشور شدم.

به دلیل علاقه زیاد به رشته پوست، در همین رشته ادامه تحصیل دادم. در سال 2004 میلادی و در حالی که دوره رزیدنتی را طی می‌کردم دوره‌ای یک ماهه، به صورت فشرده پوست را در دانشگاه شفیلد انگلستان گذراندم. این دوره درعلاقه و دیدگاه من نسبت به رشته پوست بسیار موثر بود.
در سال 85 با مدرک بورد تخصصی پوست و زیبایی با رتبه 4 کشوری و اول استان فارغ‌التحصیل شدم.


عکس دکتر علیرضا واعظ شوشتری - بهترین متخصص پوست در اصفهان
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین